Mijn woning of appartement

  • Herstellingen

    Samen dragen we zorg voor je woning. Een defect of schade aan de woning geef je best onmiddellijk door aan WM Elan. We registreren je melding en indien nodig maken we een werkopdracht. Een melding kan gebeuren door te bellen op het nummer 056 76 06 66 of door het online formulier in te vullen. 

    De meldingen die we online ontvangen, behandelen we niet meer de dag zelf. Neem dus voor dringende meldingen telefonisch contact op. 

    Soms moet WM Elan bepaalde herstellingen betalen en soms zijn de kosten voor de huurder zelf. Hier kan je een overzicht vinden van alle mogelijke herstellingen.  

  • Stormschade?

    Heb je door ernstige stormschade de brandweer nodig, maar is er geen levensgevaar? Bel dan naar het nummer 1722 of via de website www.1722.be.
    Het nummer 1722 is actief voor niet-dringende interventies van de brandweer.
    Contacteer WM Elan dan ook de eerstvolgende werkdag om de schade te melden.

  • Mag ik zelf iets aan mijn woning veranderen?

    Je moet na je huurperiode je huis teruggeven in de oorspronkelijke staat, zoals vermeld in de plaatsbeschrijving.
    In een huurwoning is het niet de bedoeling dat de huurder aanpassingen doet.

    Alle aanpassingswerken die je doet aan je huurwoning moeten steeds en altijd vooraf een schriftelijke goedkeuring krijgen van WM Elan. Mondelinge afspraken zijn nooit geldig.
    Voor ‘kleine’ aanpassingen kan je soms een goedkeuring krijgen (bv. een voorzetrolluik, een tuinhuis, ...). 
    Hou er ook rekening mee dat WM Elan op het einde van je huurcontract altijd kan eisen dat je de woning herstelt in de oorspronkelijke staat.

  • Veilig wonen

    Rookmelder

    Woningbranden eisen elk jaar mensenlevens. Vooral de rook maakt vlug slachtoffers. Die rook is verstikkend en verspreidt zich razendsnel. Als het 's nachts begint te branden, is het risico om niet tijdig wakker te worden groot. Rookmelders helpen je hierbij!
    Daarom verplicht de Vlaamse overheid de aanwezigheid van rookmelders in alle woningen. WM Elan plaatste in alle huurwoningen rookmelders. Als huurder bent u dan ook verplicht om deze rookmelders te laten hangen. 
    Het is ten strengste verboden om je rookmelder te verwijderen! Doe je dit toch? Dan rekent WM Elan een kost aan per verdwenen rookmelder. Als er in je woning een brand uitbreekt en er is geen rookmelder aanwezig, kan dit grote gevolgen hebben voor jou en je gezin. Ook kan dit invloed hebben op je brandverzekering. 
     
    Goed onderhoud
    Bij een goed onderhoud kan de batterij 10 jaar werken. Door vuil en stof kan de rookmelder een vals alarm of een vervelend geluid geven. Hierbij wat tips om de rookmelder goed te onderhouden:

    - Druk de knop in het midden in, tot je een piepend geluid hoort. Doe deze test elke maand. 
    - Stof geregeld af.

     
    Toch een vals alarm of een vervelend geluid?
    - Neem de rookmelder af van de bevestigingsplaat
    - Schakel het toestel uit. 
    - Reinig het toestel grondig met een stofzuiger (zeker niet met water).
    - Schakel vervolgens het toestel terug aan. 
     
    Is je rookmelder defect?
    Neem dan meteen contact op met WM Elan. Wij vervangen dan je rookmelder. We rekenen enkel kosten aan de huurder aan als:
    - de rookmelder weggenomen is of onbruikbaar gemaakt is (controle tijdens huisbezoeken).
    - WM Elan of derden de rookmelder ter plaatse moeten reinigen. 
    - de rookmelder beschadigd werd (dan vervalt de garantie van het toestel).

     

  • Proper wonen

    Als je een woning of appartement huurt bij WM Elan verwachten we dat de woning en de buitenomgeving ervan goed onderhouden worden. Lees ook meer hierover in ons Reglement Inwendige Orde. 

    Gemeenschappelijke ruimtes

    In bepaalde appartementsblokken maken de bewoners onderlinge afspraken over het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimtes. In andere blokken regelt WM Elan de schoonmaak ervan (waarbij we de kosten in de huishuur doorrekenen).  

    We vragen aan bewoners van appartementen om:
    •    geen afval/vuilniszakken of ander persoonlijk materiaal in de gemeenschappelijke hal of tellerplaats te zetten. 
    •    je huisdier zijn behoefte niet te laten doen in de gemeenschappelijke ruimtes. Gebeurt dit toch eens? Ruim dit dan zelf meteen op. 
    •    je persoonlijke post en reclamedrukwerk altijd meteen mee te nemen. 
    •    goed af te spreken met je buren als WM Elan het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes niet regelt. 
     

    Afval en huisvuil

    Laat geen afval rondslingeren en laat je huisvuil tijdig ophalen. Beperk je afval door deze tips:
    •    Kleef een sticker ‘geen reclame’ op je brievenbus. Dan krijg je minder papier in je bus.
    •    Koop geen dingen in de winkel die extra verpakt zijn.
    •    Breng oude kleren naar een kledingcontainer. Die staan vaak op de parking van een supermarkt. 
    •    Breng vervallen medicijnen terug naar de apotheker.
     

    Wie afval op een verkeerde plaats achterlaat, doet aan sluikstorten. Dat is niet slim want:
    •    Het maakt jouw woonomgeving ongezellig.
    •    Muizen, duiven, ratten en ander ongedierte komen naar je gebouw.
    •    Je geeft andere mensen vuil werk. Zij moeten alles poetsen en proper maken.
    •    Je krijgt een boete tot 350 euro als de politie jou betrapt.


    Weet je niet goed waar je je afval moet weggooien? Vraag het aan je buur, de gemeente of aan WM Elan. 
    Zet je vuilnis niet vroeger buiten dan 19u00 op de avond voor de ophaling. Wil je weten wanneer ze bij jou het afval ophalen? Klik dan op een van onderstaande linken:

    •    Ophaling Groot-Zwevegem
    •    Ophaling Avelgem
    •    Ophaling Spiere-Helkijn
    •    Ophaling Kuurne
     
    Hondenpoep
    Ruim hondenpoep altijd onmiddellijk op, zowel in je eigen tuin als op straat. Denk eraan om bij het wandelen een plastieken zakje mee te nemen.

  • Ongedierte

    Het bestrijden van ongedierte is een taak van de huurder. Wanneer u in uw woning/appartement last hebt van ongedierte, plaatst u het best gif of een val. Zet dit wel op een veilige plaats.
    Wanneer u ratten opmerkt op het openbaar domein, kunt u hiervoor contact opnemen met de gemeente.  
    Meer en meer stellen we vast dat kakkerlakken terug in opmars zijn. Dit is heel moeilijk te bestrijden. Contacteer ons voor meer informatie. 

  • Tips

    Water is kostbaar, wees zuinig.

    We geven je enkele tips om water te besparen:

    •    Neem een douche in plaats van een bad. Een vol bad bevat ongeveer 120 liter, terwijl een gemiddelde douchebeurt ongeveer 60 liter verbruikt.
    •    Als je een nieuwe wasmachine of vaatwasser moet kopen, kies dan voor een energiezuinig toestel. 
    •    Draai altijd de kraan toe als je jouw tanden poetst.
    •    Leg steeds een deksel op je pan, zo verdampt er minder water en kookt het vlugger.
    •    Laat je wasmachine of vaatwasser alleen maar draaien als die vol zit.

    Ook een lekkende kraan of een doorlopend toilet heeft een groot effect op je waterfactuur. Druppen er 10 druppels per minuut uit je kraan? Dan betaal je al snel 17 euro extra op je jaarlijkse waterfactuur. Voor een toilet dat blijft lopen, ben je al snel 900 euro per jaar (of 75 euro per maand) kwijt. 
    Laat een lekkende kraan of doorlopend toilet dus snel repareren. Neem hiervoor contact op met de firma Six. 

    WM Elan komt nooit tussen in de extra kosten voor waterverbruik van alle zichtbare lekken op alle leidingen in opbouw.  
    Het is daarom van groot belang dat je lekken probeert te vermijden. We geven je hierbij graag enkele tips:
    •    Ontkalk elk jaar je kranen. Gebruik azijn voor kranen.
    •    Draai elk jaar de afsluitkraantjes achter de toilet en gootsteen eens dicht en weer open.
    •    Zorg dat de waterleiding niet bevriest op plaatsen waar het zeer koud is (bijvoorbeeld de garage). Bescherm de waterteller, de leiding en de kranen met isolatiemateriaal of dekens. 
    •    Doe regelmatig de lek-check. Volg dan deze stappen:
     

    Doe de lek-check:

    1. Controleer eerst of er geen kranen lekken of dat het toilet niet doorloopt.
    2. Schrijf de meterstand op voor je gaat slapen (wanneer je geen water meer gebruikt).
    3. Gebruik die nacht geen toestellen die water verbruiken (bijvoorbeeld wasmachine, vaatwasmachine, toilet, …).
    4. Schrijf ’s morgens de meterstand opnieuw op (vóór je water gebruikt).
    5. Vergelijk de twee meterstanden met elkaar. Zijn de laatste cijfers veranderd? Dan heb je wellicht een lek.
    6. Als je effectief een lek hebt (lekkende kranen, doorlopende toiletten, lekkende veiligheidsgroepen), neem dan contact op met de firma Six. 

     

    Frisse lucht binnenlaten

    Wist je dat we gemiddeld 85% van ons leven binnenshuis doorbrengen? Dan weet je meteen hoe belangrijk het is om van je huis een gezonde leefomgeving te maken. 
    Koken, verwarmen, stofzuigen, strijken en zelfs gewoon ademhalen: allemaal brengen ze zaken in de lucht die je ziek kunnen maken. Zonder frisse lucht krijg je vaker hoofdpijn en word je makkelijker ziek. Ook maakt slechte lucht jouw woning vochtig en creëert het schimmels.

    Ventileren en verluchten is de boodschap:
    •    Zet ’s morgens en ’s avonds enkele ramen wijd open. Zelfs voor een kwartier of half uur heeft dat al effect. 
    •    Hou verluchtingsroosters vrij. Plak ze niet af. Reinig ze regelmatig.
    •    Nam je een douche of bad? Zet het dichtstbijzijnde raam open.
    •    Kook je? Zet dan de dampkap op en het raam open.
    •    Droog je kleren in je woning? Zet ook hier een raam open.

    Ook in de winter is het de moeite de ramen kort open te zetten: frisse lucht maakt je huis droger. En droge lucht vraagt minder energie om op te warmen. Dus je verbruikt minder energie.
    Je leest meer info over verluchten en ventileren in de brochure van WM Elan: Eerste Hulp bij Vochtproblemen. 

     

    Energie besparen

    Met enkele kleine aanpassingen beperk je jouw energieverbruik, de meeste kosten je niks!

    •    De ideale temperatuur voor de slaapkamer is 18 graden. Voor de keuken en living is dat eerder 21 graden. Maar trek gerust een extra trui aan en bespaar 7% energie door de verwarming één graad lager te zetten.
    •    Laat ’s nachts of overdag als er niemand thuis is de temperatuur in jouw leefruimten zakken tot 15 of 16 graden. Dit geldt niet voor vloerverwarming bij sterk geïsoleerde woningen. 
    •    Zorg dat je ramen proper zijn en open altijd je gordijnen, dan kan de zon je woning verwarmen.
    •    Een kamer bijverwarmen met een elektrisch toestel doe je beter zo weinig mogelijk.
    •    Kies voor spaarlampen of (warmwitte) led-lampen op plaatsen in je woning waar vaak het licht brandt. Schakel lampen altijd uit tenzij je onmiddellijk terugkeert.
    •    Ontdooi geregeld je koelkast en vriezer want een ijslaag zorgt voor een hoger verbruik. Zet geen warme voedingswaren in je koelkast. Laat ingevroren eten ontdooien in je koelkast: ze helpen je koelkast koud te houden. Een volle koelkast verbruikt meer energie dus beperk de inhoud.
    •    Schakel toestellen zoals een televisie volledig uit met de aan/uit-knop: in stand-by verbruikt het toestel nog altijd energie. 

    Lees hier nog meer over energiebesparende maatregelen.

  • Liften

    WM Elan heeft een overeenkomst met de firma Orona, Verolift of Kone die de liften onderhoudt en herstelt volgens de wettelijke bepalingen. De kosten hiervoor worden gelijk verdeeld over het aantal appartementen, inclusief de gelijkvloerse appartementen. 

    Voor vragen met betrekking tot de werking van de liften kunt u bellen.

    Bel tijdens de kantooruren naar het kantoor van WM Elan op het nummer 056/76 06 66 en vraag naar een medewerker van de technische dienst
    Voor noodsituaties in de lift zelf, in het weekend of na de kantooruren kan u zelf rechtstreeks contact nemen met de firma via de noodknop of bellen op het noodnummer dat vermeld staat in de lift.