Hoe inschrijven?
1. Ga via een computer (via smartphone lukt dit nog niet) naar www.vlaanderen.be/sociaalhuren.
Klik verder naar het centraal inschrijvingsregister.
2. Aanmelden doet u via itsme of uw identiteitskaart + kaartlezer (belangrijk: u hebt de pincode van uw identiteitskaart nodig).
Vind u de pincode van de identiteitskaart niet meer? Dan kunt u een nieuwe pincode aanvragen bij uw gemeente (let wel: dit duurt telkens enkele dagen):
- Kuurne: vraag uw nieuwe pincode aan per mail naar burgerzaken@kuurne.be met een foto van jouw identiteitskaart.
- Zwevegem: vraag online een nieuwe pincode aan of vraag uw nieuwe pincode aan tijdens een afspraak bij dienst burgerzaken in het Gemeentepunt. Maak uw afspraak via de website.
- Avelgem: vraag online een nieuwe pincode aan of vraag uw nieuwe pincode aan tijdens een afspraak bij dienst burgerzaken in het Gemeentepunt. Maak uw afspraak via de website.
- Spiere-Helkijn: vraag online een nieuwe pincode aan of vraag uw pincode aan bij de dienst burgerzaken in het Gemeentehuis. De openingsuren kan je vinden op de website.
3. Volg alle stappen in het centraal inschrijvingsregister (CIR). Zo verzamelt het register alle noodzakelijke informatie voor jouw inschrijving.
De volgende schermen doorloopt u: Persoonsgegevens, Inkomensgegevens, Eigendomgegevens,
Woningvoorkeuren, Regiokeuze, Specifieke woningvoorkeuren, Inschrijfhulp.
Weet u niet goed hoe u het scherm moet invullen? Dan vind u op ieder scherm een filmpje dat u verder op weg helpt.
Bekijk ook hier alle filmpjes.
Lukt het u niet of vindt u geen hulp om u online in te schrijven? Je kan (na afspraak) langskomen naar het kantoor. Maak telefonisch een afspraak: 056 76 06 66 (keuzetoets 3).
Als u de inschrijvingsprocedure volledig doorloopt, dan krijgt uw dossier een status. Die status kan bijvoorbeeld zijn: ‘in onderzoek’ of ‘bevestiging nodig’.
U bent dan nog niet officieel ingeschreven bij de woonmaatschappij. Bij deze statussen moet de woonmaatschappij nog controleren of is er een bevestiging nodig van uw partner of van meerderjarige bijwoners die u toevoegde aan uw dossier.
Een dossier is pas definitief als elke meerderjarige persoon zijn of haar dossierdeelname bevestigde. Deze personen loggen hiervoor zelf aan. Kan een meerderjarige persoon dat niet (bv. door een beperking)? Dan moet de wettelijke vertegenwoordiger (bewindvoerder) in zijn of haar plaats de dossierdeelname bevestigen.
U bent pas officieel ingeschreven voor een sociale woning wanneer u een bevestiging ontvangt met uw dossiernummer.
U staat pas op de wachtlijst bij de woonmaatschappij wanneer de status van uw dossier ‘ingeschreven’ is. Pas vanaf dan kan u een aanbod krijgen voor een sociale woning.